Kreativ_Terapi varmare

Blogg

2021 > 07

Det förstod jag inte alls, liksom många som kommer till mottagningen. Jag kunde inte riktigt njuta, var helt fokuserad på själva sexet och på min partner på något vis. Det var inte förrän jag började bli trygg i mig själv som jag kunde njuta av kroppen. 

Kan du njuta sex? 
Är sex med någon eller din partner ett tecken på att du är älskad, omtyckt och att du  duger? Så är det för många människor som inte riktigt fått trygghet och kärlek för den de är när de växte upp. Såklart kan tryggheten också försvinna av olika orsaker i vuxen ålder. 

Otrygg anknytning - sex
När jag var ung och många framför allt otryggt anknutna personer, som kommer till mig i terapi, är det så att sex handlar om bekräftelse mer än närhet, kärlek och äkta känslor. Bekräftelse på att jag är älskad, eftersom du vill ha sex med mig. 

För en del är partners behov av närhet och sex det som avgör om det ska bli sex eller gos. Det handlar inte om dina egna känslor utan om din partners. Det du tar med dig ifrån goset/sexet är bekräftelse på att du är omtyckt, älskad och att du kanske känner dig trygg. För vissa funkar inte gos på det här sättet utan bara samlag duger som bekräftelse.

För en del innebär det ingen egen njutning alls, utan bara fokus på partnern.

Trygg anknytning - sex
För människor som har en trygg anknytning, det vill säga, knyter an på ett tryggt vis i kärleksrelationer så är sex mer av en drift och ett ömsesidigt givande och tagande. Din och din partners njutning är lika viktiga. För att få orgasm måste man vara lite självupptagen och i händerna på sina känslor. För att ge sin partner njutning behöver man ha kärlek, empati och nyfikenhet på hur hen fungerar. 
När du har en trygg anknytning så betyder sex ofta inte lika mycket, det är en del av hela kakan med en relation, men det är inte huvudsaken. Du vet att du är älskad utan att du ständigt blir bekräftad genom att ni har sex.

Tips!
Hur det än är för dig, så är mitt bästa tips att stanna upp och andas, gärna några djupa andetag och börja reflektera om hur det är för dig. Har du en otrygg anknytning behöver du kanske stöd för dig själv, eller för dig och din partner så ni kan hitta lugnet och tryggheten.

Lycka till! 
Terapeut Anne-Lie Fant 
Samtalsterapeut, Par- och relationsterapeut, coach 
Skapare av Självskaprogrammet 

Läs hela inlägget »

Kan du njuta av en vacker blomma? Härligt väder? Solens strålar och mönster på gräset när det silar igenom träden? Eller andra saker som du gillar? Hinner du se allt det vackra som vi har runt oss och i vår närhet?

Ska bara
Känner du igen dig i att du är rastlös och ska bara sätta igång tvätten, röja upp i vardagsrummet, tömma soporna och åka till återvinningen. Och egentligen tänker du att du kanske borde städa, det var länge sedan jag dammade. Och det är ju fint väder idag! Jag borde åka iväg med barn, familj eller vänner till någon sjö eller havet denna härliga sommardag. Vad ska jag kunna fixa ihop för nyttig lunch att ta med som funkar? Eller ska det bara vara mys och onyttigheter? Har du någon lite röst längst där inne som viskar tyst att stanna upp och andas?

Orkar inte
Eller känner du igen dig i att du är orkeslös? Vill du allt det där jag skrev om, men orkar ingenting för det är så mycket så du vet inte var du ska börja. Hur ska jag orka, hur ska jag klara av? Det går bara runt i huvudet av alla måsten, borden och viljor. Massor med känslor och längst där inne en känsla av att du behöver ta det lugnt och vara ifred?

Tips!
Hur det än är för dig, så är mitt bästa tips att stanna upp och andas, gärna några djupa andetag så du kan lugna dig själv. Andas in allt du behöver, kanske lugn och ro. Andas ut allt du behöver bli av med, kanske oro, ängslan och stress.
När du andats ett tag, 1-2 minuter och du känner att axlarna börjar åka ner till sin rätta plats, då kan du pröva och fundera på vad som är gott och bra i ditt liv. Se om du kan stanna upp och fokusera på det som är fint och gott i ditt liv. Kanske du till och med kan njuta av dina otvättade fönsterrutor, för solen kanske ändå skiner igenom dem!

Lycka till! 
Terapeut Anne-Lie Fant 
Samtalsterapeut, Par- och relationsterapeut, coach 
Skapare av Självskaprogrammet 

https://linktr.ee/kreativterapi

Läs hela inlägget »

 Hur har ni det med närhet, intimitet och sex i er relation. För många blir det slentrian och efter nyförälskelsen tar slut blir det allt mer sällan. Det finns tusen orsaker till det. Känns det ok för er båda att det försvinner, så är det ok att det försvinner. Men för de flesta är det en viktigt del av en parrelation. Idag tar jag upp en sak per kön som dramatiskt kan förbättra ert sex- och samliv. 
 
Längtan
Finns det en längtan längst där inne i dig efter mer närhet, intimitet och sex, men det kanske känns för jobbigt, stressigt och när ska vi hinna med det också. Känns det nästan som att ni blir för nära och du känner det som att det är enklare att låta bli. Då vill jag uppmana dig att söka lite djupare inom dig. Vad är det egentligen som hindrar dig eller er båda? 
 
Viktigt eller oviktigt?
Man brukar säga att om sex- och samlivet inte fungerar som man vill, oavsett hur det är så betyder det 90% av relationen. Om det fungerar som man vill så betyder det 10% av relationen. Vilket jag kan tycka är ganska intressant och enligt min erfarenhet från mitt eget liv och de liv jag får dela i terapirummet så är det sant.
 
Fungerande sex- och samliv
Hur får man sex- och samlivet att fungera år efter år? Det finns många faktorer som är viktiga och jag tänkte inte ta upp alla här. Först behöver vi komma ihåg att vi fortfarande är grottmänniskor. Så vi reagerar många gånger som de grottmänniskor vi är. 
 
Mer sex – kvinnor
För kvinnor gäller det då att partnern lyssnar på henne och ser henne. Det betyder INTE att du ska lösa hennes problem, hon vill bara prata om dem. Desto mer hennes partner lyssnar, desto mer känner hon sig nära, desto mer nära hon känner sig, desto mer lust får hon. Så det är tricket om din partner är en kvinna. 
 
Mer sex – män
Om din partner är en man, då behöver han känna att du är nöjd med honom och det han gör för dig och er familj. Desto mer nöjd du är och uttrycker det, desto mer känner han att klarar av sin roll (på ett omedvetet plan) och desto mer lust får han.
 
Problem
Ett litet problem här är att så fort du pratar finns det en risk att han tror att du är missnöjd. Så det gäller för både kvinnor och män att minnas detta. Alltså för en man att kunna ta emot och hålla en del prat och för kvinnor att bli duktiga på att uppmärksamma hans försök. I äldre generationer är det här än mer tydligt. 
 
Ps. Det är inte meningen att man ska lyssna hur mycket som helst. Det går utmärkt att ställa en klocka på 20 min och lyssna på varandra. Hur har du det i dag? Eller, hur är det att vara Stina/Sven idag?
 
Ps2. Jag har haft par som varit ihop sedan de var unga och nu en bit in i pensionsåldern som efter bara ett samtal hos mig hittat vägar att lyssna och berömma och fått igång sex- och samlivet igen på ett sätt som båda är riktigt nöjda med. Även unga par som just kommit ut ur nyförälskelsen. Så det fungerar i verkligheten, det vet jag. 
 
Lycka till! 
Terapeut Anne-Lie Fant 
Samtalsterapeut, Par- och relationsterapeut, coach 
Skapare av Självskaprogrammet 

Läs hela inlägget »

Det är en fråga som vi ofta återkommer till i Självskaparprogrammet. Det är ju också det vi lär oss plocka fram i programmet. Emily Hirvelä som började programmet i höstas har skrivit den här underbara dikten, som verkligen beskriver hela det arbete hon och de andra deltagarna gör med sig själva i programmet.  
 
Jag som terapeut, skapare av programmet och handledare, tycker den är helt fantastisk. Jag bad att få låna den och dela den med alla er. När man läser dikten blir man rörd och tårarna kommer. Jag känner likadant när vi träffas i våra fantastiska möten och när jag får vara med på alla era fantastiska resor. 
 
En stor varm kram och tack, Emily, för att du delar den här fantastiska dikten med oss alla. 
 
Jag vill öppna mina ögon och se, 
se nya jaget och vad det har att ge,  
Jag vill torka mina tårar och le,  
Jag vill släppa all ilska, ångest och smärta, 
och bara få skratta.  
 
Jag vill sjunga, skratta och dansa till min egen rytm, 
finna frihet, styrka och flyt.   
Vill släppa det gamla och fula,  
för att omfamna det som är nytt, 
det nyfödda jaget. 
 
Mitt jag, mitt allt och mig själv,  
den sanna versionen av mig själv, 
den snälla, omtänksamma, vackra och ödmjuka jag, 
dit vill jag hitta tillbaka. 
 
Tillbaka till mitt kompletta jag som därinne bor,  
den stora med den lilla jag, allt som där är.  
 
Jag vill höja min blick och se den jag är och faktiskt kunna bli kär, 
att bli kär i mig själv och för den jag är.  
 
Jag vill öppna mitt hjärta och ge,  
ge all den kärlek till mig själv och er, 
er som stöttar, ser och tror på den fina kärlek som inom mig bor. 
 
Jag vill våga visa all min kärlek, passion, styrka och glans, 
när jag väl får min chans, 
en möjlighet och chans att få lysa stark som en stjärna klar,  
och våga visa allt inom mig som faktiskt är underbart.  
 
Det underbara och den jag är, tids nog så är jag där.  
 
 
Ha det gott!  
Lycka till!  
 
Terapeut Anne-Lie Fant  
Samtalsterapeut, Par- och relationsterapeut, coach  
Skapare av Självskaprogrammet  
  
https://linktr.ee/kreativterapi 
 

Läs hela inlägget »

Har du mycket att göra? Känns det som allt alltid är bråttom? Har du förlorat ditt perspektiv på vad som är bråttom och vad som är viktigt? Det kan vara en stressvarning när allt känns lika viktigt och bråttom. När vi alltid jobbar i ett bråttom eller stressat läge, är det lätt att missa det som kanske är viktigare än de bråttom saker som du prioriterar. 
 
Effektivitet 
För att vara effektiv gäller det att veta vad som är viktigt och vad som är bråttom.  När du prioriterar allt som du tror är bråttom, kan du missa viktiga saker. Viktiga saker blir till slut, när tiden får gå, också bråttom, eller hur? En konsekvens av att alltid prioritera det som känns bråttom, är att du alltid måste jobba i ett bråttom- eller stressat läge. 
 
Saker kan också kännas mer bråttom för att du är inne i ett sådant tempo, att du gör en hel del saker i onödan. Många snabba saker som vi gör i all hast kanske inte alls måste göras. De kan ibland försvinna av sig själva om de inte blir gjorda. De kanske inte alls var så viktiga egentligen. 
 
Viktigt 
Du kanske har ett långsiktigt projekt som ska göras i olika steg. Planera de olika stegen i ett tidigt skede och för in dem i din kalender. Då kan du arbeta i ett lugnare tempo. De hinner heller aldrig bli bråttom-saker, om du planerat tillräckligt bra och hållit dig till din plan. 
 
Planera in allt i din kalender 
Du behöver också planera in i din kalender hur mycket tid du behöver till dina rutinmässiga arbetsuppgifter. Jag brukar räkna saker som tar mindre än 10-15 minuter som rutinmässiga. Lägg också  in alla dina möten och vanliga arbetsuppgifter i din kalender. 
 
Full kalender, eller inte? 
En ytterligare fördel är att du kan se när din kalender är full och kan då välja att säga nej till arbetsuppgifter som du inte hinner eller klarar av inom den givna tidsramen. Det kan också vara ett sätt att prata med din chef om hur du ska prioritera. 
 
Hur hålla fokus? 
Kanske är det lättare att se vad som är viktigt och bråttom på jobbet, kanske har du blivit blind för vad som är viktigt och vad som är bråttom. 
 
I Japan har man förbättrat medarbetarnas effektivitet med enorma siffror. Det har skett genom att de varje dag innan hemgång, eller varje morgon innan arbetets början, skriver upp tre saker som man ska hålla fokus på och jobba med i tur och ordning under den kommande arbetsdagen. När de tre är klara skriver man upp tre nya saker för att ständigt ha fokus på det som är viktigast. 
 
Lycka till! 
 
Kram 
Terapeut Anne-Lie Fant  
 
Länkar https://linktr.ee/kreativterapi 
 

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Länkar

-

Etiketter