Kreativ_Terapi varmare

Blogg

2021

 Hur har du det idag? 
 
Känner du dig glad och nöjd eller känner du dig lite låg?  
 
Visste du att det finns psykologiska lagar. En av dem berättar om att kroppen och knoppen, psyket, följs åt. Det betyder att du kroppen utstrålar glädje gör snart psyket det också och tvärt om. 
 
Ja, så klart om vi inte är deprimerade eller sjuka på något sätt. Utan om vi bara känner oss lite låga i allmänhet.
 
Hur kan du använda det? Jo, du kan ibland välja att ändra ditt humör. Jag menar inte att du alltid ska göra det. Du har kanske saker du behöver sörja eller vara nere för, då ska du få vara det. 
 
Ibland kan vi behöva en paus från vårt inre lidande (om det är det som du har) och ändra vårt humör för en stund eller några dagar. Ibland om man jobbar med jobbiga saker i terapi-rummet t.ex. så kan det vara bra att inte fortsätta jobba med det hemma hela tiden. 
 
Har du det i huvudet hela tiden blir det ju som om du återupprepar det jobbiga hela tiden. Är det ett trauma en våldtäkt, övergrepp eller liknande så blir det ju som om det pågår hela tiden. Då kan du prova att prokastinera (distrahera dig) och tänka på annat. Då kan du prova att ändra ditt humör genom att använda kroppen som ditt redskap.
 
Så att när du känner dig låg så blir kroppen lite hängig, nere, trött och less. Om du istället sträcker på dig och stramar upp dig och ler så kommer småningom hjärnan och tankemönstren att följa efter och du känner dig genast lite gladare. Du kan också prova att sätta på en glad låt för att hjälpa dig att ändra ditt humör.
 
Funkar det inte kanske du kan distrahera dig med en promenad, en film, tv-serier, en kompis det finns möjligheter. Behöver du proffesionellt stöd, så finns jag här. Vi kan mötas i telefon eller online. Jag har jobbat online sedan 2014.
 
Vill du ändra ditt humör så kan du prova!  
Lycka till! 
 
Kram 
Anne-Lie  
Samtalsterapeut, Par- och relationsterapeut, coach 
Skapare av Självskaparogrammet 
 

Läs hela inlägget »

Är sömnen svår att få fatt i?
Har du svårt att somna, snurrar tankarna allt för mycket? 

Sömnproblem allt vanligare
Sömnproblem blir att vanligare och vanligare. Med det digitala samhället vi numera har och med den ständiga uppkopplingen till världen, jobbet och allt så blir våra gamla hjärnor mer stressade. Livet levs mer och mer i tankarna och vi stänger av vår kropp och våra känslor för att orka. Det i sin tur leder till stress.
 
För mycket tid
Även människor som inte är aktiva på arbetsmarknaden av någon anledning, och kanske har för mycket tid att spendera, kan uppleva stress därmed också ha sömnproblem. Hjärnstress kallas det säger läkaren och författaren Christina Doctare.
 
Svårt att somna
Kan det ta flera timmar att somna? Så är det för många och så hade jag det själv förr. Ibland är livet för stressigt och det finns så mycket att ta hand om, göra och fixa och vi hinner inte med alla tankar under dagen. Det kan vara en orsak till att du inte somnar. 
 
Vaknar du i vargtimmen
Många somnar och sover som stockar ca halva den tänkta nattsömnen för att sedan vakna. Väldigt många vaknar vid 4-tiden och det finns en hel del teorier kring det. En del menar att för länge sedan när vår föda var så mycket sämre var vi uppe åt en gång mitt i natten och att det kommer från den tiden. 
 
Andra menar att kroppens organ jobbar igenom olika saker olika tider på dygnet, framför allt på natten. Vid kl. 4 sätter levern igång sin reningsprocess för att ta hand om allt vi fått i oss under dagen. Så en stagnerad lever som bråkar kan vara ett problem. För att hjälpa den kan vi ta ett stort glas citronvatten på morgonen när vi vaknar och vänta 20 min innan vi tar något mer.
 
Vill du sova bättre
Vill du sova bättre kommer här lite tips om det som jag samlat från olika forskare och litteratur under mitt liv och som hjälper mig och mina klienter.
 
Tänka färdig
Att ge sig själv tiden att tänka färdigt alla tankar kan vara något som underlättar. Att till exempel ta en promenad utan kompis, musik, podd eller bok i öronen är ett bra sätt. Att ta en stund på kvällen innan läggdags att sitta och låta tankarna snurra. Kanske med ett papper till hands ifall du vill skriva upp någon påminnelse. Om det blir tomt på tankar så låt det vara tomt en stund, det dröjer inte längre förrän tankarna kommer tillbaka. 
 
Är du riktigt trött?
Träning och motion och den syresättning och trötthet det ger, gör att du också blir lugnare och tröttare. Ibland är vi liksom bara trötta i huvudet och kroppen är egentligen pigg, då behövs träning. Träning tar också bort vår stress, vi utlopp för den kan man säga. Att vara trött i kropp och knopp på riktigt är det absolut bästa tipset.
 
Sanera sovmiljön
Hur det än är för dig, så är rekommendationen som forskarna säger att man sanerar sin sov-miljö och bara sover i sängen, tar bort allt ljus från sovrummet på natten och att man inte använder någon apparat med blått pixligt ljus 2 timmar före och i samband med läggdags. 
 
Mörkt i sovrummet
Vi behöver HELT mörkt i sovrummet. Inga klockor eller lampor utifrån som stör. Ingen liten standby knapp på tv-n eller så. Ingen tv alls i sovrummet eftersom du bara ska sova här. 
 
Bara sova i sängen
Kan du inte somna gå upp. Lyssnar på någon låg, soft musik, läser en bok eller sitter och filosoferar. När du börjar känna dig trött så provar du att gå och lägga dig igen. Ligg i max 30 minuter och har du inte somnat då går du upp igen och gör någonting annat.  Så håller du på så tills du somnar. Syftet är att kroppen så småning om ska förstå att det är sova man gör i sängen. Så att kroppen inte tror att du ska ligga vaken där och vrida dig i sängen och att det är det som är syftet.  
 
Blå pixlar
Blå pixlar från mobiler, läsplattor och tv påverkar vår hjärna och stör vår sömn, enligt forskare. Några säger att du behöver 4 timmar fritt från det före och i samband med läggdags. En del menar 2 timmar. Även mobilen på nattduksbordet påverkar oss och vår sömn negativt, så förvara den någon annanstans. 
 
Alternativ väg till sömn
Har du provat allt som forskarna säger så kanske det är dags att gå till en alternativ väg. Det finns en sömnängel.  Man kan be sömnängeln om hjälp att hitta sin härliga goa djupa sömn. Svårt att säga om hon verkligen finns, men när jag någon gång har svårt att hitta min sömn brukar jag be henne om hjälp och då brukar jag somna fort. Hon finns där för mig i alla fall. Så kanske kan det vara värt att prova, eller hur. 
 
Lycka till! 
Anne-Lie Fant
Samtalsterapeut, Par- och relationsterapeut, coach
Skapare av Självskaprogrammet
 
 
https://linktr.ee/kreativterapi 

Läs hela inlägget »

Singelparterapi
Jag är ju också par-terapeut men ofta så jobbar jag faktiskt med bara en part som kommer till mig och har problem i sin relation. Flickvännen, frun, mannen eller maken vill inte följa med – vilket gör det hela lite krångligare. 

Inga råd
Enligt forskning har vi fortfarande väldigt mycket grottmänniska kvar längst inne i oss, i vår instinkt. Grottkvinnan  behöver få bli lyssnad på. Och det betyder att kvinnan verkligen vill att någon lyssnar, kanske ger en kram eller så. Hon vill inte att man kommer med råd, slutsatser eller problemlösningar, som är den manliga instinkten (och kvinnliga också för den delen) för då kan hon till och med bli väldigt irriterade. 

Nöjd kvinna = nöjd man
Grottmannen är nöjd om kvinnan är nöjd allra helst behöver han känna att kvinnan är nöjd med honom. Då mår han som bäst för då känner han att han har gjort sitt och gjort rätt. 

Moderna människor
Det är inte kanske en modern mans inställning eller modern kvinnas inställning men vi är så i grunden, så det är får vi bara acceptera. 

I verkligheten blir det därför ofta problem. När kvinnan börjar prata, då blir mannen orolig och tror att han antingen har en missnöjd kvinna framför sig eller att han ska lösa ett problem hon har (och det kanske han inte kan, orkar eller vill).

Gör henne lycklig
Så jag tänker om man har den där kunskapen om hur vi i grunden fungerar det vill säga att det inte är farligt att hon pratar. Håll i din oro. Låt henne bara prata, sitt där och nicka, lyssna och var med och ge henne en kram på slutet om det verkar som att hon behöver det. Då kommer ni båda att må så mycket bättre! 

Ställ dig själv åt sidan
För alla som lyssnar gör man det bäst genom att  ställa dig själv lite åt sidan och verkligen lyssnar på personen. Då blir det som bäst! 

Bekräfta den som lyssnar
Vill du så kan du lyssna efter de här stolparna vad är det hen sett eller hört, vad känner hen, vad behöver hen och vad önskar hen. Vill du bli en riktigt bra lyssnare kan du också bekräfta den som pratar genom att säga (efter de 4 stolparna). Jaha du såg..... eller jaha du hörde. Då kände du...... det är logiskt (eller något liknande) vad hade du behövt egentligen?...... så vad önskar du dig? 

Fenomenal lyssnar
Ge utrymme för personen att tänka när du pratar, låt det vara tyst det är ingen fara. Då kommer du bli en fenomenal lyssnare.

Lyssnar han 
Om du har en man därute som lyssnar på dig, så var jätteglad för det. Han är inte så jättevanlig. Som jag sa ovan - en man som är nära sina instinkter får ofta en oros känsla i kroppen när hans partner vill prata eller tror att han ska lösa ett problem.

Längtar efter mer kommunikation
Vill man ha mer kommunikation så finns det också fler sätt som man kan lära sig om.
Alla behöver prata och bli sedda i det

Du som är man behöver såklart också prata, dom flesta människor gör det. Många människor pratar inte ändå men det är många som verkligen behöver. Så våga prova börja prata och se om det finns en mottagare i din kamrat eller partner.

Eftersom det är Alla hjärtans dag på Söndag kanske vi kan möblera om?
Om din partner säger som rubiken här, vad tänker du att hen menar? Är det verkligen en önskan att möblera om eller är det en diskret påminnelse om att det är alla hjärtansdag?

Fler tips för en bättre relation:

  • Prova att bryta era vanliga mönster i samtal och diskussioner. Se om du kan bara bekräfta din partners åsikt. Ja, jag hör att du tycker……
  • Bara se varandra och ge en kram flera gånger varje dag. God morgon, hej då, välkomna varandra hem och säg godnatt. En mikropaus i vardagen där ni blir riktigt synliga för varandra.


Ps. Vill du lära dig ännu mer om relationer häng med på mitt webinarium på måndag den 15 februari 2021 kl. 18-19.30.

Lycka till! 

Kram
Anne-Lie

Länkar https://linktr.ee/kreativterap...

Läs hela inlägget »

Här kommer ett stress-tips till er igen. Jag tänker att det är många som har väldigt mycket stress och kanske är nära utbrändhet. Mitt tips idag har med vatten att göra. 
Redan de gamla romarna använde bad och badhus för lugn och återkoppling. I Japan och deras trädgårdar är vatten en viktigt och lugnande ingrediens. Upplevelsen av vatten påverkar vårt parasympatiska nervsystem och ljudet av vatten används flitigt i olika behandlingar för att få folk att komma till ro och slappna av.

När vi är i närheten av vatten så stänger våra hjärnor av stress och går in i ett ”avslappnat läge”. Detta påverkar i sin tur kreativiteten då tankarna får chans att flöda fritt utan yttre påverkan från olika sorters stressmoment.

”En teori till det är att vi evolutionärt är så bekanta med dessa uråldriga miljöer, att hjärnan slappnar av,” säger Inga-Lena Bengtsson, specialist i psykiatri till Aftonbladet.

Mitt tips idag är närmare bestämt; att gå och simma ute, i ett badhus eller inne i ett badkar till exempel eller något så enkelt som att ta en dusch! Har du öppet vatten en sjö, tjärn eller hav i närheten. Ta en promenad runt eller förbi, kanske sätta sig och ta in vattnet. Det hjälper dig också och varva ner och stressa av.

Prova att gå och simma, efter bara en liten stund kommer du känna dig mycket, mycket lugnare. 

Så har du kanske en massa kritiska röster som tänker att ”Det hinner jag inte”, ”hur ska jag få till det?” och ”oj, oj, oj”. Ja, men då kanske du kan gå och ta en dusch. Säg åt dom kritiska röster att hålla tyst. '

Lycka till!
Kram
Anne-Lie 

Läs hela inlägget »

Det är många av de jag träffar som känner att dom är nära utbrändhet, stress och i kris nästan hela tiden. Jag har delat med mig av en hel del stress-tips men här kommer det i alla fall ett till!

Mitt tips idag är att när du känner dig riktigt stressad och uppe i varv - kanske bara stanna upp och andas. Ta riktigt djupa andetag och se om du kan få ut din stress, ur din kropp, om du förstår hur jag menar.

När du djupandas IN ska magen gå ut och helst bröstkorgen också. Det är många positiva hälsofördelar med att andas med magen hela tiden och genom nästan.
När du ska göra det kanske du har massa kritiska röster inom dig, som säger att ”det där kan väl inte hjälpa”, ”jag har inte tid att stanna”, ”jag är på väg” eller ”jag har så mycket att göra” och så vidare. Då kan du välja om du vill lyssna på dom rösterna eller om du vill försöka i alla fall. Bara stanna, stå lite, lite bredbent - Och Andas djupt. Kanske med händerna i sidan, som Pippi Långstrum, och känn efter hur du verkligen lugnar ner hela sitt system. 

För det funkar – Jag vet!
Lycka till!

Kram
Anne-Lie 
 

Läs hela inlägget »

Lite kort om viljan. Jag är psykosyntes-terapeut i botten. Han som grundade psykosyntesen heter Roberto Assagioli. Han gick i lära hos Freud och så tyckte han att Freud var bara fokuserad på sjukdomar. Att vi mår dåligt för att vi är sjuka, så han slutade gå i lära hos honom och han utvecklade en annan psykologiform som är mer fokuserad på att vi kan må dålig för att vi inte lever vår potential, våra möjligheter. Där utgångspunkten både tar hänsyn till existentiella frågor, det vill säga att det finns något mer än kött och blod. Vad som finns mer, det får du själv bestämma. Att vi får ta vår plats i vårt liv på vår jord. Han har forskat mycket i viljan och han har skrivit en riktigt tjock bok om den. 

Så jag tänkte – Hur har du det med din vilja? Vad är det för slags vilja som driver dig i ditt liv? Vad är det som gör att du går upp varje dag? 

Ha det gott!
Kram
Anne-Lie

 

Läs hela inlägget »

Jättemånga kommer ju till mig och är trötta eller stressade och lite i kris och nästan utbrända eller utbrända. De upplever det som svårt att tänka eller att de har blivit trögtänkta, så var det för mig när jag hade fått hjärnskakning och sedan gått i väggen.
 
Så jag brukar även ge lite tips om vad man kan äta för att få en piggare hjärna. 
 
Det ena som jag själv tycker är väldigt gott det är röda äpplen. Det gör vår hjärna mycket piggare! Så jag gör ofta Äpplegröt till frukost. Receptet kommer ifrån Anthony Williams om ni känner till honom.  
 
För 1 dag eller en frukost, så ska det vara 3 äpplen, 3 urkärnade dadlar, 1 tesked honung, 1-2 tsk citronsaft, ½-1 tsk kanel och om man vill lite vaniljpulver. Så kör du det i matberedaren tills det blir en ”grötig röra”. Servera med nötter om du tål det, valnötter eller vilka du gillar samt lite riven kokos. 
 
Man kan faktiskt göra det för flera dagar i och med att man har citronsaft i.  Äpplena blir lite bruna men 2-3 dagar har jag gjort. 3 äpplen är lite mycket att äta på en gång tycker jag eftersom jag ofta har en smoothie till så 5-6 äpplen räcker till av det där till 3 frukostar.  
 
Att byta till att äta bra saker för hjärnan och en del medikament hjälpte mig snabbt att få tillbaka min hjärna så som jag kände igen den och kunna tänka som vanligt. När jag var som sämst var det jättesvårt att tänka i långa banor av tankar. Tankekedjor kallar jag det. De fungerade inte alls, minnet var uselt och att ”räkna ut” saker och att lära sig tog oerhört lång tid. Men jag fick rådet att äta bra saker för minnet och göra en del annat som var bra för hjärnskakningssymptomen som var kvar 
 
Så ät massor, massor av röda äpplen, gärna 5 om dagen, det är jättebra för att få en och klarare hjärna och bli lite piggare! 
 
Lycka till! 
 
Kram
Anne-Lie  

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Länkar

-

Etiketter