Kreativ_Terapi varmare

Blogg

När mina barn var tonåringar blev det väldigt stökigt och bråkigt i köket under våra måltider. De ville gärna äta mat i TV-soffan för det fick de på andra ställen. Jag tillät det bara på fredagar och ibland på helgen. Men till slut föll jag till föga och vi åt i soffan och tittade på TV, allt oftare. Det är väldigt skönt och avslappnade. Hur bra är det egentligen? 

När det gäller familj och möjligheten att umgås kanske jag egentligen inte rekommenderar det. Men om det inte fungerar för husfriden, så gör som passar din familj. I vår familj blev det lugnt. Vi kunde prata om saker utan att bråka och egentligen var TVn mest på i bakgrunden.

För att bli lugnare inombords och om du kan välja själv rekommenderar jag egentligen att du äter dina måltider med mindfullness. Det innebär ju att du äter och upplever ätandet samtidigt. Det vill säga att du verkligen är närvarande och fokuserar ditt sinne på ditt ätande. På så sätt bromsas oro, bekymmer och katastroftankar. När vi gör saker medvetet. Det blir t.ex. så här. Jag stoppar in maten i munnen, smaken känns på tungan och sprider sig i hela munnen. Nu sväljer jag. Osv. Kanske är det jobbigt i början. Men prova att göra det en stund.

Du kan också göra det när du är ute och går. Lukta, lyssna, ta in och försöka fokusera på din upplevelse nu. Jättebra sätt att minska stress, stressande tankar, oro, ångest och stökiga känslor.

Lycka till!
Kram
Anne-Lie ⁠

 
Läs hela inlägget »

Behöver du spara tid och stressa mindre då är det här mitt bästa tips framförallt för dig som arbetar mycket administrativt. 

Gör det nu metoden. Går ut på att du bestämmer 1-3 tidpunkter per dag när du avsätter tid till att svara på mejl. Lämplig

Då svarar du direkt på alla korta mejl som tar mindre än 10-15 min att svara på. Mejl som tar längre tid att svara på, planerar du in tid för i din kalender.

Målsättningen är alltså att svara på en gång och ha en tom inkorg. Att bara läsa ett mejl en gång. 

När du svarat på mejlen så sorterar du in dem i mappar eller system som ni har på ditt arbete.

Lycka till!

Kram
Anne-Lie ⁠

 

Läs hela inlägget »

Hur attackerar du din dag och dina möten, planerade eller oplanerade?

Gör du just så attackarera dem? Ytterligare en sak på din to-do lista som ska checkas av fort och snabbt. Alla ska komma överens om att det du vill ha ut av mötet är det rätta?

Förr så tänkte jag inte så mycket gjorde bara. Tog mig an dagen och möten ganska brutalt kan jag tycka idag. Ville få människor att göra det dom skulle om det var mitt uppdrag på jobbet. Tyckte ofta också det var konstigt att man inte bara gjorde det som man skulle som anställd. Idag tänker jag lite annorlunda, har mer erfarenhet av olika människor och människor med olika drivkrafter.

För mig i mitt förra liv som anställd ofta med projektansvar, så märkte jag att det var jätteviktigt att ha satt min intention innan mötena. Jag skulle ofta arbeta med att få människor att ändra sitt sätt att arbeta för att bli mer digitala. Det var inte lätt med människor som jobbat på samma sätt i många år. 

När jag började sätta intentionen och mitt mål för mötena så blev alla möten så mycket bättre. Många möten blev riktigt bra med människor som det tidigare inte gått så bra med. 

Jag satte oftast intention att vi skulle ha trevliga och bra möten och förstå varandra. När vi gick därifrån var min intention att vi skulle känna oss nöjda allihop. Bara det gjorde att förändringarna gick lättare och vi kunde nå varandra så mycket bättre under mötet.

Så ska du på möten. Sätt intention för dem. Hur vill du att mötet ska kännas för dig och för alla som deltar? Hur vill du att alla ska känna när ni går därifrån?

Kram Anne-Lie ⁠

Läs hela inlägget »

Det är egentligen 3 tips. Det ena är att stanna still. Stå bredbent med händer uppsträckta i luften och lite brett isär med benen. Denna position kallas segerposition och hjälper oss att samla oss och känna oss som segrare om vi står i minst två minuter. Kapabla att klara det som vi behöver klara.
 

När man står i denna position kan man om man vill och inte tycker det är för flummigt. Tänka sig att man har rötter under sina fötter som gå ner i moder jord och suger upp lugn och härligt go energi som fyller dig med energi som är lugn och trygg.

Vill man så kan man tänka att det far ut en anten från vår hjässa som också suger energi från universum. En spralligare lättare energi. 

Ps.
Vill du ha en gratis meditation eller tips om hur du kan bli mer lugn och rofylld. Klicka här.

Läs hela inlägget »

Behöver du t.ex. prata med någon som brukar ha svårt att lyssna? Har du förväntningar på att du äntligen ska bli lyssnad på och sedan blir du besviken. Eller något liknande.

För att förbereda för att du ska få det du behöver på ett bättre sätt så brukar jag säga att vi ska ”bädda för det”.  Det kan gå till så här. Du kanske vet att personen som du vill tala med ofta går iväg efter du berättat det du behöver. Börja då med att säga något liknande det här:

Jag vill gärna berätta en sak och jag har uppfattat det som att du gärna går i väg efter jag berättar saker. Det är helt ok att du går när jag är klar. Men jag önskar få berätta. 

När du gör på det här sättet behöver du inte bli ledsen när personen går. Eftersom du redan gjort dig medveten om det och gett ok. Du skyddar dig själv från besvikelse.

Detsamma kan gälla saker du bestämmer dig för att göra själv. Du kanske vill lära dig något nytt, börjar en kurs. Sedan blir du besviken på att du inte kan allt nästan med en gång. Då behöver du sätta rimliga mål. Idag ska jag göra en liten sak för att ta mig mot målet.

Kanske det är så att du behöver bli lugnare. Du läser att man ska meditera en gång per dag i 8 veckor. Dag 3 händer kanske en massa saker i ditt liv och du missar meditationen. Du blir irriterad och klankar dig själv att du misslyckas. Då kanske du satt målet för högt. Kanske behöver du välja en kortare meditation. Kanske behöver du tänka att du lyckats varje dag du har genomfört den och strunta i de dagarna när det inte fungerat. 

Lyssna inåt dig själv och se hur du behöver bädda för, i det du vill säga till någon.

Ibland kanske du inte ens ska säga det högt utan kanske skriva ner saker, bara för din egen skull, om du vill ha något slags avslut på något. 

Tänk lite som det minsta jag kan göra för att känna att 
det är klart, att jag får det avslut jag behöver.

Läs hela inlägget »

Föreställ dig ditt liv om ett år- Det kanske inte behöver gå ett helt år men i alla fall. När man jobbat med sig så är livet annorlunda. Det här är lite som jag upplevde det efter att ha börjat älska mig själv inifrån och ut.

Du vaknar på morgonen, det första du tänker är kanske gamla tankar som en ovana lite diffust så där. De lämnar dig lätt när du känner efter lite mer. Nä, det är faktiskt inte så, det känns bra där inne. Numera kan jag hanterar mig. Jag gjorde bra val igår, jag är nöjd med mig själv! Bubblet stiger från magen, jag är nöjd med mig! Jag är nyfiken och det är kul med en ny dag, som ska uppleva och fyllas. Så roligt det ska bli! ⁠

Du tar det lugnt en stund på morgonen för dig själv, i din egen energi. Det är så skönt, min egen energi. Bara din och din tid. Sedan går din dag i ditt liv igång med i ditt nya jag. Under dagen känner du in, backar, ber om tid. Känner efter vad du vill. Ibland går du på toa bara för att hitta till dig själv en stund. Ibland tar du till de verktyg och knep som du lärt dig för att komma tillbaka till din kärna.⁠

Du träffar en gammal kompis för lunch,⁠
en vän som du inte träffat på länge. Hon säger⁠
– Vad är det som hänt, du verkar så lugn och glad.⁠
Jag känner inte riktigt igen dig.⁠

Du möter dina föräldrar till middagen.⁠
De börjar sin vanliga ramsa om att du borde..... ska du inte.... Hjärtat snabbar på lite och du behåller ditt lugn och svarar lugnt och tydligt: ⁠
– Nej det passar inte mina planer för mig och mitt liv. Så här tänker jag...., för mitt behov är..... Jag vill gärna ha ert stöd i det.⁠

Kanske du får stödet, kanske inte men du har sagt din vilja.⁠

Du känner bubblet i maggropen igen, jag kan, jag håller.⁠
Du kan inte låta bli att älska den här nya sidan av dig själv!⁠ Du älskar hela dig! Tänk att veta vad jag vill och vad jag står för. Det tog som sag 18 år för mig att komma dit och det är fortfarande underbart jämfört med hur det var tidigare. Unna dig att hitta ditt välmående och din goa känsla du med. Tycker du inte jag passar för dig så gör dig själv en stor tjänst och leta tills du hittar den som kan hjälpa dig.
⁠⁠
Kram Anne-Lie ⁠

Ps. Vill du ha gratis meditation eller tips om hur du kan bli mer lugn? Klicka här

Läs hela inlägget »

Måndag tycker du det är jobbigt med en hel vecka framför dig eller hurrar du för att äntligen är vardagen och lite mer ordning här?

En ny vecka framför oss. Hur är det för dig? Många som kommer till mig sover dåligt på söndagsnatten. Det gjorde jag själv i många år. Är det uppvarvning för att klara tempot på jobbet eller är det så att du inte fått göra roliga saker på helgen och är helt slut innan veckan börjar?

Nu för tiden älskar jag alla dagar i veckan. Men när jag var i 20-års ålder och jobbade på ett stort företags inköpsavdelning med ett beredskapsjobb. Kallas väl praktik idag. Då började jag må dåligt redan på söndagen mitt på dagen för att det snart var dags att gå till jobbet. Det var riktigt jobbigt. Grät och visste inte vad jag skulle göra. Kände mig tvungen att gå dit och såg ingen utväg. Som tur var fick jag inte stanna kvar på jobbet utan det tog slut efter 6 månader. Ingen var gladare än jag. Trots oron för var jag skulle få inkomsterna. 

Det var egentligen en person som förstörde det mesta och det var hon som gav mig mina arbetsuppgifter. Hon var sur och grinig. Först trodde jag bara det var fel på mig men så började andra på avdelningen komma och trösta mig och förklara att hon alltid var sådan. Till med vår chef ursäktade henne. 

Vad vill jag ha sagt med det? 

Ja, varför ska en människa få förstöra så mycket. När hon kom på kaffe och var på dåligt humör vart det helt tyst i hela fika rummet med ca 20 personer. Ingen vågade säga till henne. Människor gick strax tillbaka och jobbade.

Våga fråga är en sak jag tänker. Fråga om hur personen mår? Ta risken men också chansen att det är något som hen inte är medveten om händer runt den. Hen kanske mår dåligt och behöver få veta att det påverkar hela arbetsmiljön runt henne.

Värt att fundera på. Många går till sina jobb utan att gilla dem för att vi måste. Utan engagemang för att vi behöver pengar. Tänk om det finns en annan väg?

Tänk om engagemang skapar roliga jobb? Tänk om ett leende skapar leenden tillbaka? Några vänliga eller roliga ord ger något gott tillbaka. Då är möjligheterna oändliga till en vänlig, rolig och härlig vecka.

Kanske är du på din arbetsplats för att utföra ett arbete, såklart, men kanske också av en annan anledning att skapa glädje, värme och snällhet runt dig.

Ha det fint!
Anne-Lie

Ps.
Vill du ha en gratis meditation eller tips om hur du kan bli mer lugn och rofylld. Klicka här.

Läs hela inlägget »

Hur kan man komma tillbaka från stress och utbrändhet? Här ger jag en del tips som du kan göra själv och vad jag som terapeut kan hjälpa dig med. 

När du är så frisk så du orkar möta mig minst 30 minuter men helst en timme.

Jag som terapeut kan hjälpa dig att hitta lösningar på hur du behöver leva framöver för att inte bränna ut dig igen. Förstå var du är i din utbrändhet. Ibland hjälper jag dig att förstå att du är nära eller är utbränd. Tillsammans kan vi hitta vad du mår bra av idag. Vi kan jobba igenom det som gjorde att du blev utbränd, så du inte behöver gå den vägen igen.

Själv kan du börja med att djupandas. Jag berättar hur i videon och sedan kan du gå över till meditationer och mindfullness övningar som kommer hjälpa dig att bli hel och lugn och kunna fokusera bättre.

Lycka till!
Anne-Lie

Ps. Vill du ha gratis meditation eller tips om hur du kan bli mer lugn? Klicka här

Läs hela inlägget »

Då är det samtalsterapi som du ska boka med mig terapeut Anne-Lie Fant.

WHAT IS ANXIETY?
Anxiety is a bodily reaction that you can work with. In general, very simply, anxiety arose once in your life because your body reacted in a certain way to a feeling. Your body has continued with the same reaction pattern.
When I work with anxiety, we start by identifying where your anxiety comes from and when it comes. You will then receive tools, methods, from me that will help you deal with the anxiety when it is on the road.

When we have come this far, you can start to notice more and more when anxiety is going on and be able to back down when you feel that it is going on.
There is more to do if this is not enough. I'm with you all the way.

We identify what anxiety looks like, where it is in the body, color, shape, etc. We try our best by drawing and eliciting anxiety, but we must proceed cautiously.

The anxiety has arisen for a reason and you experience it most likely as very negative. But often when we look really deep, there is something a little positive, the anxiety does for you or has done.

Are you ready to deal with your anxiety and to live a life where you control your anxiety instead of the other way around? Book an appointment with me today. I offer online therapy, talk therapy and personal meetings in Luleå.

GO TO ANXIETY SCHOOL

BOOK TIME FOR CONVERSATION THERAPY

Läs hela inlägget »

Onlineterapi

Hur går ett online-samtal till?
Jag använder en tjänst som heter zoom. Jag använder den för att den är säker och att ingen ska kunna komma in i vårt samtal eller avlyssna det. Jag provade flera tjänster innan jag blev nöjd.

Först bokar du ditt möte med mig. Det går att boka via boka direkt, ringa, SMSa eller mejla så vi hittar en bra tid för dig. När du bokat får du en bekräftelse från Klarna oavsett hur du bokat. Du aktiverar din betalning via Klarna men inget dras på kontot förrän isamband med vårt möte. (Vissa banker anger det som skyddat belopp.)

Senast kvällen före vårt möte får du ett mejl från mig men en länk till mötet. I mejlet finns också lite instuktioner. Du behöver klicka på länken innan möte och några filer installeras på din dator eller en app installeras på din telefon eller läsplatta. Jag rekommenderar att det görs senast 15 min före vårt planerade möte.

Bra att ha med bredvid dig

  • Papper
  • Pennor, kritor eller färgpennor
  • Hushållspapper eller liknande
  • Något att dricka vatten, kaffe, te, det du gillar


När du kommer in till mötet (online i datorn) så kommer du till ett väntrum. Det är bara du där. När klockan är dags för vårt möte så släpper jag in dig i vårt gemensamma onlinerum och vi brukar se varandra direkt, efter några minuter så kommer ljudet också.

Så här börjar vi vårt möte
Sedan börjar vi prata. Jag brukar fråga hur du hittade mig, det är intressant för mig att veta. Sedan berättar jag lite om hur jag jobbar, om du vill. Sedan brukar du som kommer berätta lite om varför du söker hjälp. Sedan brukar jag ställa frågor för att förstå dig bättre och du svarar. Ibland om du vill så mediterar vi för att lugna systemet om du är stressad och ibland för att hitta lite mer svar inom oss.
 

Anne-Lie Fant

Terapeut Anne-Lie Fant erbjuder onlineterapi och telefonterapi samt fysiska möten i Luleå.

Vill du följa din innersta längtan, men vet inte hur?
Tillsammans skapar vi en bättre framtid!

Tycker du att du ältar för mycket? Har för mycket tankar och känslor, nästan så de är utanpå kroppen?

Längtar du efter lugn, harmoni och känna dig förstådd? Längtar du också efter en inre trygghet och veta vad du vill?

Det är dig jag längtar efter att hjälpa. Det är dig jag brinner för att du ska kunna må bra och hitta din självkänsla och allt det just du drömmer om.

Läs mer om terapeut Anne-Lie Fant
 

Läs hela inlägget »