Kreativ_Terapi varmare

Vet du vad som är viktigt och vad som är bråttom? 

Har du mycket att göra? Känns det som allt alltid är bråttom? Har du förlorat ditt perspektiv på vad som är bråttom och vad som är viktigt? Det kan vara en stressvarning när allt känns lika viktigt och bråttom. När vi alltid jobbar i ett bråttom eller stressat läge, är det lätt att missa det som kanske är viktigare än de bråttom saker som du prioriterar. 
 
Effektivitet 
För att vara effektiv gäller det att veta vad som är viktigt och vad som är bråttom.  När du prioriterar allt som du tror är bråttom, kan du missa viktiga saker. Viktiga saker blir till slut, när tiden får gå, också bråttom, eller hur? En konsekvens av att alltid prioritera det som känns bråttom, är att du alltid måste jobba i ett bråttom- eller stressat läge. 
 
Saker kan också kännas mer bråttom för att du är inne i ett sådant tempo, att du gör en hel del saker i onödan. Många snabba saker som vi gör i all hast kanske inte alls måste göras. De kan ibland försvinna av sig själva om de inte blir gjorda. De kanske inte alls var så viktiga egentligen. 
 
Viktigt 
Du kanske har ett långsiktigt projekt som ska göras i olika steg. Planera de olika stegen i ett tidigt skede och för in dem i din kalender. Då kan du arbeta i ett lugnare tempo. De hinner heller aldrig bli bråttom-saker, om du planerat tillräckligt bra och hållit dig till din plan. 
 
Planera in allt i din kalender 
Du behöver också planera in i din kalender hur mycket tid du behöver till dina rutinmässiga arbetsuppgifter. Jag brukar räkna saker som tar mindre än 10-15 minuter som rutinmässiga. Lägg också  in alla dina möten och vanliga arbetsuppgifter i din kalender. 
 
Full kalender, eller inte? 
En ytterligare fördel är att du kan se när din kalender är full och kan då välja att säga nej till arbetsuppgifter som du inte hinner eller klarar av inom den givna tidsramen. Det kan också vara ett sätt att prata med din chef om hur du ska prioritera. 
 
Hur hålla fokus? 
Kanske är det lättare att se vad som är viktigt och bråttom på jobbet, kanske har du blivit blind för vad som är viktigt och vad som är bråttom. 
 
I Japan har man förbättrat medarbetarnas effektivitet med enorma siffror. Det har skett genom att de varje dag innan hemgång, eller varje morgon innan arbetets början, skriver upp tre saker som man ska hålla fokus på och jobba med i tur och ordning under den kommande arbetsdagen. När de tre är klara skriver man upp tre nya saker för att ständigt ha fokus på det som är viktigast. 
 
Lycka till! 
 
Kram 
Terapeut Anne-Lie Fant  
 
Länkar https://linktr.ee/kreativterapi 
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln