Kreativ_Terapi varmare

Vill du bli gladare? 

Hur kan man bli gladare och lugnare? Fundera ut vad som gör dig gladare. Vad behöver du för att må riktigt gott? Kanske lyssna på musik eller gå i skogen? Du kanske tycker om att bara gå, cykla eller träna på gymmet. Det är bra att fundera ut vad man gillar att göra så att man kan göra mer av det som gör en glad. Då blir vi gladare i alla fall för stunden.  

Myter 
Vi människor tror i allmänhet att framgång, pengar, partner och hälsa är nycklar till glädje och lycka. Vilket det också ofta är, men efter en tid när vi har vant oss vid det som vi längtade efter så mycket, till exempel mycket pengar, så minskar tjusningen. 

Forskning 
Forskarna inom detta område har kommit fram till att det är helt andra saker som gör att vi känner glädje och lycka i våra liv. 

  • Umgås mer. Vi människor mår bra av att umgås och vara med människor vi tycker om, vilket är svårt nu i och med Corona. Vi kan i alla fall träffas utomhus, tala med varandra på telefon eller ha onlinemöten med bild.  
  • Meditera. Meditation gör att stressnivån i kroppen sjunker. Att meditera kan också hjälpa oss att leva mer i nuet, vilket gör oss lyckligare än att bara dagdrömma. 
  • Umgås med djur. Att umgås med djur ökar vårt välbefinnande i både kropp och knopp. Det ger oss också mer lugn och ro inombords. 
  • Motion. När vi motionerar utsöndras olika ämnen i vår kropp, till exempel endorfiner. Läkarna hade nog gärna velat att motion fanns i pillerform. Motion kan till och med bota nedstämdhet och lätt depression. Att promenera ger också mer lugn och ro inombords. 
  • Lyssna på musik. Lyssna på musik som får dig att må bra och bli glad! 
  • Undvik vitt socker. Vitt socker ökar på våra inflammationer i kroppen och har kopplats ihop med depression i en studie från Harvard. 
  • Solljus. Försök att få solljus eller utomhusljus, varje dag. Även om vi tycker att det är lite molnigt ute, så är det så mycket ljusare ute än inne. Skillnaden mellan ljus och mörker får oss också att sova bättre. Vi mår så mycket bättre av att vara ute.  
  • Sov regelbundet och tillräckligt. Människor som sover för lite drabbas i större utsträckning av depression 
  • Skaffa en hobby. Att göra något som är roligt skapar glädje och lust.  
  • Bli volontär. Att hjälpa andra gör att tillvaron blir mer meningsfull och att vi känner att vi är behövda. 
  • Var tacksam. Genom att uppmärksamma vad du är tacksam för så mår du bättre och känner mer tacksamhet och lycka.  

Vad är kul för mig? 
Det som gör mig glad är bland annat mitt jobb – att få möta människor i djupa samtal. Det får jag  göra, så mycket jag vill. Det är jättehärligt. En annan sak som jag gör, som kanske inte så många känner till, är att jag målar akvarell. Förr sade min inre kritiker att det inte var på riktigt utan bara lite kludd. Kritikern hade fel – jag har faktiskt haft en utställning och sålt 14-15 tavlor. 

Om du är sjuk i en depression kan du kanske inte bli frisk genom att bara göra saker enligt listan, men du kan hitta vägar att få en paus från det jobbiga en stund och må lite bättre.  

Så fundera ut vad du tycker är kul – och gör mer av det! Eller välj något eller några grejer från listan och se om du kan förbättra ditt mående.  

Terapeut Anne-Lie Fant  
Samtalsterapeut, Par- och relationsterapeut, coach 
Skapare av Självskaparogrammet 
 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln