Kreativ_Terapi varmare

Kan man använda struktur för att må bättre? 

Alla har vi väl haft perioder i livet, semester eller annat, när det känns skönt att bara släppa alla tider som ska passas, plikter, kosthållning och annat. 
Det som först känns så fritt, härligt och glatt kan snart bli en fälla och tröttheten och uppgivenheten kan komma krypande. 
 
Negativa konsekvenser 
Det som händer när vi gör det för lång tid är en mängd negativa saker. Vänder vi på dygnet och inte får dagsljus så riskerar vi nedstämdhet eller depression, äter vi inte ordentlig, näringsriktig mat så blir vi tröttare och tröttare och kanske försöker vi kompensera detta, och bli piggare, genom att äta mer socker och annat onyttigt. Motionerar vi inte så blir vi ännu tröttare än innan. Allt som jag säger här kommer från forskning. 
 
Leva fritt 
Många som kommer till mig, framför allt unga människor, är väldigt bleka, trötta och hålögda. De har till exempel små eller stora problem med tvångshandlingar, ångest och de känner sig deprimerade. De har få eller inga kompisar. 
 
När jag börjar med mitt detektivarbete för att ta reda på varför de mår dåligt och hur de vill känna och leva, så kommer det ofta fram att de lever på nätterna. De äter bara när det är nödvändigt och bara det som är enkelt och snabbt. Ingen frukt och inga grönsaker så långt ögat når.  
 
Då vet jag att det bästa för att få dem på banan snabbt igen är sunda vanor. Vända tillbaka dygnet. Ta sig utomhus en stund varje dag i dagsljus. Äta bra mat. Inför framför allt mer frukt som enkelt ger hjärnan det den behöver - bara att ta och äta. 
 
Struktur 
Många av dem säger att dom har problem med struktur och ordning. Ingen ordning på dygn och mat och allt sånt där. Jag tycker självklart att man får leva precis som man vill och vill man må bra och vara mindre orolig och stressad och så mår vi riktigt bra av en viss struktur i alla fall.  
 
Kan inte struktur 
Har du de där rösterna i huvudet som säger att ”jag är inte sån”, ”jag kan inte” ”jag klarar inte struktur och ordning” då får du säga till dem att – Jag kan visst om jag vill. Hitta dina motröster och inför en liten förbättring åt gången så har du störst chans att lyckas. 
  
Mest lugn av yttre faktorer 
Det som är absolut bäst för att ge lugn inombords det är regelbundna måltider -  att äta frukost, lunch och middag varje dag. Regelbundna sovtider är också viktigt, dvs att försöka lägga sig på ungefär samma tid och gå upp på ungefär samma tid varje dag. Att gå upp en bestämd tid brukar komma automatiskt om man går och lägger sig en viss tid. Bästa tiden för maximal vila, det är mellan 22 och 06 - vilket känns jättekonstigt för många förstår jag. Ju äldre man blir, desto enklare blir det. Bara bestäm dig för att pröva det helt enkelt. Bestäm dig för att inom 24 timmar ska jag göra det. Vill du ha en förändring så bestämmer du att “ikväll går jag och lägger mig klockan 22” och så gör du det. Försöker bädda för att lyckas, som jag brukar prata om. 
 
Ha det gott! 
Lycka till! 
Terapeut Anne-Lie Fant 
Samtalsterapeut, Par- och relationsterapeut, coach 
Skapare av Självskaprogrammet 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln